www.vandrare.se > Övriga vandringar > Lessebo-Emmaboda-Nybro

>> Skriv ut !
Lessebo-Emmaboda-Nybro

19-21 augusti vandrade vi mellan järnvägsstationerna i Lessebo, Emmaboda och Nybro. En vandring på totalt 66 km på mindre än 3 dagar. Här finns loggboken och lite bilder.

Fredag 2005-08-19

Micke kom hem till Stefans föräldrar i Lessebo på torsdagskvällen. Stefan hade då redan varit där några dagar. På kvällen grillade vi på altanen och hade jättetrevligt.

På fredagen hade vi klockan ställd på 08.00. Åt frukost och packade våra ryggsäckar. Stefans pappa kom hem från sitt jobb kl. 11.30 så vi drack kaffe och åt glass innan vi gav oss av.

Efter bara 10 minuter var vi framme vid det första av våra mål, Lessebo järnvägsstation. Vi tog ett kort på oss ihop med stationsskylten som vi tänkt göra även i Emmaboda och Nybro. Klockan ett stannade vi och åt lunch vid en kraftledningsgata. Strålande sol och 22 grader varmt. Underbart!

Vid Ljuders hembygdspark kom första bakslaget. Var har kartorna tagit vägen? Av de tre som Stefan hade rullat ihop och lagt i sitt liggunderlag fanns bara 1 kvar där. De andra två måste ha ramlat ur någon gång sen vi åt lunch. Att gå tillbaka efter dem gick inte för då skulle vi tappa nästan 3 timmar på tisplaneringen. Stefans föräldrar hade rest bort så de kunde inte hjälpa oss. Lösningen blev att ringa och be deras granne om hjälp. De kom glatt och snabbt och hjälpte oss. Vi hittade den ena ganska snabbt och den andra behövdes inte då Stefan bedömde att han skulle hitta den sträckan ändå. När vi sagt adjö till grannen så fortsatte vi.

Vi vill här framföra ett varmt tack för att ni hjälpte oss och därigenom räddade vår vandring! Tack så jättemycket!

Vid Korpamoen (Där Karl-Oskar och Kristina sägs ha bott innan de emigrerade) 16 km efter vandringens start fick Stefan sin första blåsa så tejprullen åkte fram för åtgärd. Han hade tejpat fötterna innan men de hade tydligen inte hjälpt.

Vid vattendraget innan Skogslund fann vi en jättefin rast/övernattningsstuga som någon satt upp där. Den påminde mycket om de stugorna som finns längs lederna i fjällen. Ska ni vandra eller cykla i närheten är den väl värd ett besök.

Klockan 19.50 var vi framme vid vårt planerade nattläger som var ett fast vindskydd vid sjön Löften. Vi tappade nästa en hel timme mot planeringen på grund av all skog som låg över vägen efter den storm som drabbade trakten i vintras. Stundtals var de omöjligt att se var vägen fanns på grund av alla träd.

Det var ganska mycket mygg och vindskyddet var väldigt stort och högt så vi beslutade oss för att slå upp tältet i vindskyddet. Micke slog upp tältet medan Stefan ordnade brinnande kärlek (vi kom ihåg purjolöken den här gången!).

21.30 släckte vi lampan.

22 km | 22 grader | Strålande solsken

Lördag 2005-08-20

Hade klockan på ringning 07.00 men låg och drog oss fram till 07.45. Vi har sovit lite dåligt i natt båda två. Åt frukost och packade. Stefan råkade tappa sin kåsa och sin sked i bäcken när han diskade. Vattnet var så strömt så det inte gick att få tag i det igen. Så vi det här laget flyter de nog runt i Löften. Men om någon får syn på de är det bara att höra av sig.

Kom iväg 09.30. Utvandrarleden som vi följt en bit var mycket bra utmärkt men var svårt drabbad av stormen. Vi beslutade oss för att ta stora asfaltvägen in till Emmaboda för att slippa klättra bland nedfallna träd.

Väl framme i Emmaboda fotade vi oss ihop med järnvägsskylten. Vår gas var nästa slut så vi köpte ny på en bensinstation efter att ha fått tips om att de skulle ha gasol. Åt lunch, drack kaffe och vilade i utkanten av Emmaboda. Fortsatte sedan vidare ut mot Stefans morföräldrars sommarställe i skogen där vi tänkte slå nattläger.

18.35 var vi framme och blev mötta av Stefans morföräldrar. De hade ordnat med middag och dusch åt oss så vi slog upp tältet och duschade innan vi bjöds på revben med kokt potatis och sås. Det smakade underbart gott. Vi fick både jordgubbar och tårta med kaffe till.

Det var två trötta vandrare som kröp ner i sina sovsäckar vid 22-tiden.

26 km | 25 grader | Sol men även lite blåst

Söndag 2005-08-21

Vaknade halv åtta. Micke kände sig lite matt och trött i kroppen men hans benfasta vilja hade bestämt sig för att han skulle med till Nybro.

Stefan mormor serverade nygjort varm choklad och smörgås med honung på. Det märks att de börjar bli höst för det var väldigt blött i gräset. Stefan punkterade två blåsor med en glödgad nål och tejpade fötterna innan vi gav oss av.

Vi fick låna en gammal karta av Stefans morfar som visade vägen vi tänkte gå. Förmiddagen gick bra men vi känner båda av att kropparna förstått att det är sista dagen.

I Lilla Ebbehult träffade vi en reporter ifrån Smålandsposten som vi drack kaffe och åt kex ihop med. Det blev en trevlig pratstund på nästan en timme innan vi fortsatte.

Värmen som dagen innan varit hanterbar på grund av att de då fläktade litegranna hade bytts ut mot ännu varmare väder och helt vindstilla. Hade det inte varit sista dagen så hade vi tagit en längre paus mitt på dagen för att vila och gå längre på kvällen när det var svalare.

14.45 kom två trötta men mycket glada vandrare fram till Nybro järnvägsstation. Vi blev skjutsade med bil tillbaka till Lessebo och gjorde i ordning vår utrustning och åt innan Micke körde hem till Taberg och Stefan gick och la sig.

18 km | 27 grader | Solsken

Lessebo järnvägsstation

Stefan har återvänt med en förlorad karta

Utvandrarstenen i Åkerby

Middag vid Löften

Vi sov i tält i vindskydd

Rast och dags att lufta fötterna

Emmaboda järnvägsstation

Kex och vatten ger energi